Art. 1 Flèches Nationales sunt evenimente anuale, organizate in diferite regiuni sau tari, in timpul primaverii, in cadrul carora echipe de ciclisti parcurg din puncte de plecare diferite trasee spre o destinatie comuna. Echipele de ciclisti parcurg timp de 24 ore cea mai lunga distanta posibila, dar cel putin 360 km (aceasta fiind si distanta luata in calcul in statisticile generale). Dupa calatorie, toti participantii se intalnesc la destinatia stabilita si sarbatoresc impreuna. Data traditionala de desfasurare a evenimentului este weekend-ul sarbatorii Pastelui, dar poate avea loc incepand cu o saptamana inainte de Paste si cu pana la sase saptamani dupa aceasta sarbatoare.
Evenimentul denumit in continuare Flèche este organizat sub licenta Audax Club Parisien (ACP) si reprezinta o conditie obligatorie pentru obtinerea titlurilor Randonneur 5000 si Randonneur 10000. Indiferent de lungimea traseului parcurs la Flèche, pentru obtinerea titlurilor Randonneur 5000 si Randonneur 100000 sau a altor distinctii / titluri, este luata in calcul distanta de 360 de km (minimul necesar).
Stramosul acestor evenimente este Flèche Vélocio, creat in 1947, prin care echipele participante se indreptau catre traditionala intalnire a ciclistilor de Paste din Provence (Franta). Ulterior, pentru a raspunde unei cereri tot mai mari a randonneurilor francezi sau internationali care doreau sa se intalneasca intr-o locatie, alta decat cea din Provence, ACP a promovat, coordonat si omologat evenimentele de anduranta pentru ciclismul in echipa, dupa modelul si regulile evenimentului Flèche Vélocio, atat in Franta, cat si in strainatate, sub denumirea de Flèches Nationales. Evenimentele acestea se pot regasi si sub numele de National Arrow, Easter Arrow sau dupa numele unei regiuni, tari sau persoane faimoase.
In Romania sunt organizate, sub coordonarea Randonneurs Romania, doua astfel de evenimente: Flèche Romania (cu destinatia finala la Valea Lunga – Dambovita) si Flèche Transilvania (cu destinatia finala la Cluj Napoca).
In prezent, principiile si valorile promovate de stramosul Flèche Vélocio sunt apreciate in randul familiei mondiale a ciclistilor de anduranta:
– construirea unui spirit puternic de camaraderie, de echipa;
– straduinta timp de 24 ore pentru a realiza o provocare comuna, indiferent de pregatire sau conditii climatice;
– intalnirea si socializarea cu colegii randonneuri din intreaga tara, regiune sau provincie.
O experienta unica care trebuie sa existe in cariera unui randonneur!
Art. 2 Flèche se parcurge doar in echipa, nefiind acceptate participarile individuale. Fiecare echipa inscrisa trebuie sa aiba minimum 3 si maximum 5 ciclisti. Bicicletele cu mai multe locuri (tandem) sunt considerate un singur membru. Coechipierii se pot ajuta unul pe celalalt, insa daca doua echipe folosesc acelasi traseu, este interzis ca membrii unei echipe sa-i ajute pe cei ai altei echipe, chiar daca echipele fac parte din acelasi club, asociatie etc. Exista o singura exceptie: cazurile de urgenta medicala.
Distanta minima pe care o echipa trebuie sa o parcurga in 24 ore pentru obtinerea certificatului de omologare este de 360 km. Fiecare echipa propune propriul traseu, respectand conditiile de a avea cel putin 360 km si la final sa includa una dintre portiunile stabilite de organizator pentru a ajunge la destinatia finala. Nicio pauza pe traseu nu trebuie sa depaseasca 2 ore. Daca mai multe echipe folosesc acelasi loc de start si aceeasi ruta, atunci intre acele echipe trebuie sa existe diferenta de cel putin o ora pentru ora de plecare. Alegerea orei de start de catre aceste echipe se face fie in ordinea inscrierii, fie conform deciziei organizatorului.
Art. 3 Evenimentul Flèche este deschis oricarui ciclist, indiferent de afilierea acestuia la vreun club de ciclism. Orice ciclist cu varsta sub 18 ani trebuie sa aiba acordul unui parinte sau al tutorelui sau legal si se recomanda si prezentarea unui document care sa certifice aptidudinea minorului din punct de vedere medical. Orice forma de vehicul cu propulsie exclusiv umana, propulsata de forta musculara, este acceptata. Pentru a participa, dupa inscriere, fiecare membru al echipei sau capitanul echipei, trebuie sa efectueze plata taxei de participare. Taxa de participare este stabilita de organizator si acopera cheltuielile organizatorice, precum si omologarea rezultatului si parte din licenta pe care RR o plateste anual catre ACP pentru organizarea evenimentului Flèche in Romania.
Art. 4 Flèche este o tura de anduranta, adica nu este o competitie. Fiecare participant la eveniment este responsabil pentru propria securitate si siguranta. Organizatorul acestui eveniment, precum si toti voluntarii si partenerii care participa la organizare, nu sunt responsabili pentru niciun fel de accident aparut pe timpul desfasurarii turei Flèche, din sau fara vina participantilor sau pentru posibilele pagube materiale survenite ca urmare a acestora. De asemenea, organizatorul nu este responsabil pentru eventualele modificari de traseu survenite ca urmare a unor situatii de forta majora, ce pot sa apara in timpul desfasurarii evenimentului. In astfel de situatii, fiecare echipa isi adapteaza traseul astfel incat sa nu existe diferente semnificative fata de traseul initial, iar, in ultima instanta, organizatorul poate accepta anumite ajustari de traseu si de timp.
Art. 5 Fiecare echipa, respectiv membru al echipei, trebuie sa se descurce pe cont propriu (asigurare hrana, hidratare, odihna etc.), nefiind acceptate pe traseu masini de insotire / asistenta, prezenta acestora fiind totusi permisa doar in zona punctelor de control (si doar daca acest lucru a fost declarat organizatorului la momentul inscrierii). Orice ajutor din partea unor non-participanti motorizati, nedeclarati la start, este absolut interzisa, cu exceptia situatiilor de urgenta medicala. Orice incalcare a acestor reguli genereaza descalificarea participantului / participantilor / echipei.
Art. 6 Dupa inscrierea la Flèche, printr-un formular pus la dispozitie de organizator, fiecare participant trebuie sa transmita organizatorului o declaratie de participare pe propria raspundere, semnata, prin care isi asuma riscurile ce rezulta din participarea la un astfel de eveniment si orice pagube survenite din orice motiv, inclusiv pierdere sau furt. Pe timpul evenimentului, ciclistul trebuie sa respecte prevederile Codului Rutier, aflat in vigoare (sa respecte toate semnalele de circulatie si sa foloseasca pistele pentru biciclete atunci cand acestea sunt prevazute pe traseu), fiind raspunzator pentru orice incalcare a prevederior legislative, riscand totodata descalificarea, acesta fiind considerat ca este intr-o calatorie personala. ACP / RR / organizatorul nu pot si nici nu isi asuma responsabilitatea pentru eventualele accidente care pot aparea pe timpul desfasurarii evenimentului, participantii fiind responsabili 100% pentru faptele/actiunile lor. Se recomanda ca participantii sa detina o asigurare de raspundere civila, fie printr-o polita de grup, fie printr-o polita personala.
Art. 7 Prin inscrierea la Flèche, participantii declara pe propria raspundere ca sunt in conditie fizica corespunzatoare pentru a parcurge traseul ales si ca a luat cunostinta de regulile evenimentului, inclusiv de cele privind mersul in siguranta cu bicicleta pe drumurile publice. La inscriere, participantii trebuie sa ofere datele de contact (email, telefon, adresa de resedinta, data de nastere etc.) pentru rezolvarea de catre organizator a tuturor aspectelor aparute inainte, pe timpul si dupa desfasurarea evenimentului. Prin inscrierea la Flèche, participantii sunt de acord cu respectarea tuturor prevederilor din prezentul Regulament. De asemenea, participarea la eveniment, presupune implicit acordul ciclistului cu publicarea numelui, a rezultatului inregistrat, a fotografiilor realizate de catre organizator sau eventual a masurilor de sanctionare luate de catre organizator la adresa sa (penalizare / descalificare etc.). Aceste date nu pot fi folosite de catre organizator in scop comercial sau transmise catre terti.
Art. 8 Bicicletele participantilor trebuie sa indeplineasca toate prevederile Codului Rutier pentru circulatia acesteia in conditii de securitate pe drumurile publice: claxon, sistem de iluminare in stare de functionare permanenta, care sa poata fi folosit fara probleme la aparitia unor conditii de vizibilitate redusa (intuneric, ceata, ploaie etc.), sistem de franare corespunzator etc. Pe traseu, ciclistii nu au voie sa foloseasca luminile in modul ”flash” pentru a nu-i deranja pe ceilalti participanti. Se recomanda existenta unui sistem de iluminat de rezerva in cazul in care sistemul primar se defecteaza si nu poate fi reparat/reincarcat. De asemenea, participantii trebuie sa poarte casca de protectie pe intreg traseul, iar, in caz de conditii de noapte si/sau de vizibilitate redusa, trebuie sa poarte vesta reflectorizanta. Chiar daca ciclistii pedaleaza in echipa, fiecare dintre acestia trebuie sa respecte conditia de a fi vizibil in trafic. Orice incalcare a acestor reguli de calatorie pe timp de noapte va duce la descalificarea imediata a respectivului ciclist.
Art. 9 Fiecare echipa isi desemneaza un capitan, care transmite organizatorului in vederea avizarii, cu cel putin 15 zile inainte de start, o propunere de traseu, precum si ora de start aleasa. Se recomanda ca traseul propus sa fie cat mai liniar posibil, fara repetarea unor portiuni din traseu. Se pot accepta si trasee in forma de circuit sau care includ o bucla. Fiecare echipa isi alege traseul pe care il va parcurge, cu conditia ca trebuie parcursa o distanta cat mai mare (plus / minus 20% fata de lungimea traseului anuntat), dar nu mai putin de 360 km in cele 24 ore.
Organizatorul va stabili punctele de control pentru fiecare traseu propus si va lua decizia finala asupra orei de start, functie de celelalte propuneri. Ora si locul de start dupa ce au fost stabilite nu mai pot fi schimbate.
Art. 10 Capitanul echipei va primi brevet-cardurile pentru membrii echipei si foaia de parcurs (printata/digital) cu traseul si locatia punctelor de control stabilite de organizator. Toti membrii echipei trebuie sa aiba asupra lor brevet-cardul pe intreg traseul si trebuie sa il prezinte la cererea reprezentantilor organizatorului. Reprezentanti ai organizatorului pot fi prezenti la start, insa nu este obligatoriu.
Pe timpul evenimentului, participantii trebuie sa ramana doar pe traseul acestuia. Daca din greseala s-a iesit de pe traseu, echipa trebuie sa revina exact in punctul in care s-a realizat iesirea pentru a-si continua parcursul, fara scurtaturi / rute alternative, cu exceptia celor propuse de organizator in situatii exceptionale (distrugerea infrastructurii, accidente rutiere pe traseu, blocarea drumurilor de catre diverse grupuri etc.). In caz contrar, organizatorul trebuie sa ia masuri de descalificare a echipei in cauza. Organizatorul pune la dispozitia participantilor un numar de telefon pentru contactarea in orice situatie survenita pe traseu ce necesita o interventie sau un sfat.
In caz de abandon sau descalificare, taxa de participare nu este returnata.
Art. 11 In fiecare dintre punctele de control de pe traseu stabilite de organizator, membrii echipei trebuie sa-si evidentieze trecerea in brevet-card, notandu-si ora si sa obtina o dovada (fotografie cu echipa in fata unui obiectiv precizat de organizator, stampila de la un oficiu postal, post de politie, gara, un bon fiscal, o chitanta de la un ATM – bancomat etc). Un brevet-card pierdut sau incomplet (fara evidentierea tuturor trecerilor prin punctele de control, insotita de dovezile acestora) atrage descalificarea participantului si neomologarea rezultatului.
Art. 12 In ultimele 2 ore din cele 24 ore, respectiv in intervalul dintre ora a 22-a de la start si ora a 24-a, este obligatoriu sa fie parcursa o distanta de minimum 25 km, care sa includa una dintre variantele de final ale traseelor stabilite de organizator si acest aspect trebuie sa fie evidentiat pe brevet-card. Daca, totusi, la 22 ore de la start, echipa nu ajunge intr-un punct de control sau o localitate de unde poate obtine dovada trecerii, membrii echipei vor nota in brevet-card kilometrul de pe traseu unde au ajuns, iar dovada va fi obtinuta in prima localitate care urmeaza pe traseu.
Exemplu: Daca o echipa ia startul sambata, la ora 09.00, trebuie sa se faca dovada locatiei unde membrii echipei au ajuns duminica la ora 07.00 (dupa 22 ore de la start), respectiv la ora 09.00 (dupa 24 ore de la start, adica la finalul brevetului), dupa pedalarea a minimum 25 km in ultimele 2 ore.
Art. 13 In situatia in care dupa 24 ore sunt parcursi minimum 360 km (sau maximum cu 20% mai putin din traseul propus), insa membrii echipei nu ajung la punctul de sosire stabilit, acestia isi iau masuri astfel incat sa obtina dovada locatiei in care se afla la 24 ore de la start, cu conditia ca cel putin un membru al echipei (nu este obligatoriu sa fie capitanul echipei) sa ajunga la locul de sosire pana cel tarziu la ora limita stabilita de catre organizator pentru a preda brevet-cardurile completate pentru toti membrii echipei.
Art. 14 Pentru omologarea individuala de catre ACP, este necesara indeplinirea urmatoarelor conditii:
– cel putin 3 membri ai echipei au parcurs aceeasi distanta si au ajuns impreuna la sosire;
– distanta parcursa sa fie plus / minus 20% din traseul propus (cu un minim de 360 km);
– au fost parcursi cel putin 25 km intre cea de-a 22-a si cea de-a 24-a ora;
– capitanul echipei sau un delegat sa fie prezent la intalnirea de la sosire, in intervalul de timp stabilit de organizator (altul decat timpul limita aferent parcurgerii traseului), si sa aduca brevet-cardurile celorlalti membri ai echipei.
Daca un ciclist soseste mai devreme decat restul echipei, chiar daca a indeplinit conditiile de distanta si timp, nu va fi brevetat, cu exceptia situatiei de la art. 13.
Art. 15 Participantii care termina traseul in conditiile prevazute de Regulament vor primi de la ACP un certificat de omologare a rezultatului, care va fi trimis acestora, prin RR, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator desfasurarii evenimentului. Pentru acest eveniment, nu exista medalii puse la dispozitie de catre ACP, insa RR poate oferi o astfel de medalie participantilor omologati (contra-cost). De asemenea, se recomanda ca sa fie organizata la sosire o activitate de socializare, acesta fiind de altfel unul dintre obiectivele acestei ture de anduranta pe echipe.
Art. 16 Orice frauda, inselaciune sau incalcare deliberata a regulilor prezentului Regulament va duce la excluderea ciclistului de la toate evenimentele organizate sub coordonarea ACP / RR. Eventualele contestatii se depun in maximum 72 ore de la finalizarea evenimentului. Organizatorul va analiza contestatia si o va transmite insotita de o recomandare catre ACP pentru o decizie finala. Consiliul de administratie al ACP va fi arbitrul final al oricaror plangeri sau nelamuriri care apar si care ar putea sa nu fie acoperite in mod explicit de aceste reguli.